【maya】トポロジーが変わった場合のブレンドシェイプ

モデルに修正があった場合、ブレンドシェイプのターゲットも作り直しになりますが、wrap deformerとblend shapeを使って新しくターゲットを作るやり方。
最近のmayaは「Bake Topology To Targets」という機能があるようですね。
モデルを入れ替えたりする必要がある場合は使えるのかは分かりませんが…
When a model has changes and its topology changes, you’ll have to redo the blendshape targets too.
This is a way to make blendshape target for the new model.

修正前のモデルをA、修正後をBとします。
修正前のブレンドシェイプのターゲットモデルをtargetAとします。
Original model will be A, fixed model will be B.
Original blendshape target will be targetA.

①Bをコピーして新しいターゲットモデルtargetBを作ります。
Copy B and create target model targetB.
blendshape001
②Aをコピーしてwrap deformer用モデルwrapAを作り、targetBと同じ場所に置きます。
Copy A, wrapA, as a wrap deformer model. And place it where targetB is.
blendshape002

③targetAをターゲットモデルとしてwrapAにブレンドシェイプをかけます。
Apply blendshape on wrapA with targeta as it’s target.
blendshape003

④wrapAのブレンドシェイプの値を0に戻し、wrapAをターゲットにtargetBにをwrap deformさせます。
targetBにwrap deformerがかかった状態でwrapAのモデルのブレンドシェイプを1にするとtargetBがwrapAにそって変形します。
Change wrapA’s blendshape value to 0 then apply wrap deformer on targetB with wrapA as it’s target.
When wrapA’s blendshape value is 1, targetB will transform along with wrapA.
blendshape004

targetBのヒストリーを削除してモデルB用のブレンドシェイプができました。
Delete history on targetB and blendshape model for model B is created.
blendshape005

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